کمبود ویتامین Dدرکودکان مبتلا به دیابت نوع 1

 21 اوریل 2015- دریک کارآزمایی توسط محققان آمریکایی مشخص گردید درصد بالایی از کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 ، با کمبود ویتامین Dمواجه هستند.

 محققان دانشکده ی پرستاری دانشگاه پنسیلوانیا به بررسی مقدار 25 هیدروکسی ویتامین D  و مقدار قند خون کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 پرداختند.

دانشمندان از 197 کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع 1، نمونه های خونی درحالت غیرناشتا گرفته و مقدار قندخون و 25 هیدروکسی ویتامین D  آنها را اندازه گیری نمودند. 23 درصد از این کودکان دارای اضافه وزن بوده و 13 درصد از آنها چاق بودند.

 وزارت بهداشت کمبود ویتامین Dرا به  کاهش مقدار 25 هیدروکسی ویتامین Dپلاسما به زیر 25 نانومول در لیتر اطلاق می کند. نتایج این تحقیق نشاندهنده ی این میزان کمبود نبود اما نتایج نشان داد در 41 درصد از شرکت کنندگان مقدار 25 هیدروکسی ویتامین Dزیر50 نانومول درلیتر است.

محققان اشاره نمودند که شیوع بالای کمبود 25 هیدروکسی ویتامین  Dدر گروه خاصی از این کودکان با وزن طبیعی و کودکان قفقازی که قبلاً درمعرض خطر کمبود ویتامین D  نبودند، مشاهده گردید. با این حال باید توجه داشت غلظتی که در این مطالعه بعنوان کمبود  ویتامین Dدرنظر گرفته  شده است بالاتر از تعریفی است که وزارت بهداشت از کمبود ویتامین Dارائه داده است.

 محققان بر اهمیت غربالگری ویتامین Dبرای همه ی کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 تاکید کردند. با این حال، ارتباط  بین مقادیر پایین ویتامین Dو مقدار هموگلوبین A1Cاز نظر آماری معنی دار نیست.

 نویسنده ی ارشد این  تحقیق پرفسور Lipmanمی گوید: بر اساس دانش ما  این اولین مطالعه ای است که به اندازه ی کافی برای بررسی ارتباط بین 25 هیدروکسی ویتامین Dوهموگلوبین A1C  درکودکان  ونوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 مجهز بوده است. این نتایج نشان دهنده ی نیاز به پایش مقدار ویتامین Dدرتمام جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 است. یافته های این تحقیق درمجله یDiabetes Research and Clinical Practiceمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/apr/vitamin-d-deficiency-observed-in-children-with-type-1-diabetes-96699915.html